سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

ما دراین وبلاک سعی میکنیم با مطالب قابل استفاده وبکردرخدمت شماباشیم

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان سخنرانی‌اش را در مجلس با زبان ازبکی آغاز کرد.

او گفت تصویب موافقتنامه امنیتی از سوی شما ما را در انجام سیاست خارجی بسیار کمک کرد. از شما بخاطر این کار تشکر.

او گفت فصل جدیدی در روابط بین قوه مقننه و اجراییه باز خواهد شد و تا کنون تقاضای شخصی از نمایندگان ندیده ام و بسیار خوشحالم که خواست نمایندگان ملت بوده و از آنها مطالبات موکلان شان را شنیده ام.

او افزود که فاصله میان مسجد و ارگ را کم می کنم. کاری را که روحانیون برای صلح و ثبات می توانند ارتش نمی تواند.

هدف ما این است که شوراهای ملی و محلی را به مهم ترین مراجع تصمیم گیری بدل کنیم.

رئیس جمهوری افغانستان در حال توضیح برنامه پنج ساله خود به مجلس این کشور است.

امنیت

اشرف غنی می‌گوید مناطق مرزی برای ما اهمیت ویژه خواهد داشت. امنیت کابل از دروازه های کابل تامین نمی شود. امنیت کابل را باید از طریق ولسوالی های مرزی تامین کرد.

به گفته او ساکنان ولسوالی های مرزی و دور افتاده باید احساس کنند که جز مردم افغانستان هستند. وزارت خانه های افغانستان باید در جذب اهالی ولسوالی های مرزی توجه کنند.

"ما مسئول هستیم که از حقوق برحق مهاجران دفاع کنیم... مذاکرات ما با دولت عربستان سعودی و امارات متحده جریان دارد تا بتوانند در این کشورها با پاسپورت افغانی کار کند."

کودکان

کودکان افغانستان فراموش شده ترین قشر این کشور اند، باید به کودکان توجه شود... از تمامی افغانهای ساکن اروپا و آمریکا می خواهم که هرکدام از آنها یک کودک را در زمینه آموزش حمایت کنند.

"گاهی از کودکان افغان مثل غلام های قرون گذشته، کار کشیده می شود."

تولید ثروت پایدار

رئیس جمهور غنی گفت که افغانستان کشور غنی است اما مردم آن فقیر است. ما تعهد داریم افغان ها را صاحب ثروت کنیم.

او می‌گوید که وزارتهای دفاع و داخله، هردو ۴ میلیارد دلار بودجه دارند و باید در تامین نیازمندی های خود در زمینه لباس کفش و غذا باید تولیدات داخلی را اولویت دهند.

پیش از این بودجه داخله و دفاع از طریق عقد قراردادها با نهاد های بین المللی در خرید کالاهای خارجی مصرف می شد. کالاهایی که می توانستند در داخل تولید شوند و ما این کار را انجام می دهیم.
عرضه و تقاضای دولت باید با هم هماهنگ شود و در یک کلام، دولت باید تولیدات داخلی را مصرف کند.

 

دیروز در فهرست کابینه دولت وحدت ملی تغییراتی وارد شد. جیلانی پوپل نامزد وزارت دارایی/مالیه به "دلیل شخصی" انصراف داد.

یعقوب حیدری، نامزد وزارت زراعت نیز به دلیل اتهاماتی وارد شده علیه او از سوی پلیس بین المللی مجبور به کناره گیری شد.

پس از آنکه نام آقای حیدری در فهرست وزرای پیشنهادی دولت وحدت ملی دیده شد، پلیس بین الملل (انترپل) اعلام کرد که نام او به دلیل فرار از مالیات و کلاه برداری در فهرست افراد تحت تعقیب آنها است.

آقای حیدری به رسانه ها گفته است که نام او به این دلیل در فهرست افراد تحت تعقیب انترپل است که کسی که شرکت او را خریده است، مالیات مربوط به شرکت را نپرداخته است.

منابع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری می‌گویند که قرار است به جای آقای پوپل اکلیل حکیمی سفیر افغانستان در واشنگتن برای احراز این پست معرفی شود.

حفظ و مراقبت

آقای غنی در ادامه صحبت هایش گفت اکثر جاده ها و تاسیساتی که در سالهای گذشته بازسازی شده اند، حفظ و مراقبت نشده و اکثر آنها دوباره خراب شده اند. او گفت حفظ و مراقبت از شاهراه ها، جاده ها و تاسیسات دولتی، از اولویت های دولت است.

غصب زمین

رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید هزاران هکتار زمین در نقاط مختلف کشور غصب شده است. ولی هنوز هزاران هکتار زمین بدون استفاده باقی مانده است. برنامه دولت من در آینده، ساختن شهرهای استاندارد است. زمین های دولتی دیگر فروخته نخواهد شد. زمین های دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت که آنها خانه بسازند و خانه های ساخته شده در اختیار مامورین دولتی قرار داده شود.

تجارت

رئیس جمهور غنی افزود که واردات افغانستان ۳۰ برابر صادرات این کشور است و ادامه این وضعیت فاجعه بار است و اینگونه نمی توان ادامه داد. در حالی که ما آب، زمین، گاز، نفت و همه چیز داریم اما هنوز یک کشور وارداتی هستیم.

"از سرمایه گذاران افغان می خواهم، روی تقویت تولید و صادرات سرمایه گذاری کنند."

بانکداری

نظام بانکداری را در افغانستان تغییر خواهیم داد و زمینه برای سرمایه گذاران فراهم خواهیم کرد سرمایه آنها را ضمانت می کنیم و از حفظ ملکیت آنها اطمینان می دهیم.

همکاری منطقه‌ای

موقعیت ژئوپولیتک افغانستان ۲۰۰ سال است که به افغانستان آسیب رسانده است. از این به بعد، این موقعیت را به فرصت طلایی تبدیل می کنیم.

نگاه من به منطقه و شرکای منطقه ای ما این است که بدون روابط فعال، دینامیک و مداوم با کشورهای همسایه و منطقه نمی توانیم به ثبات برسیم و بدون ثبات نمی توانیم با فقر و نا امنی در افغانستان مبارزه کنیم.

معادن

رئیس جمهور غنی گفت که عجله برای استخراج معادن نیاز نیست. او گفت که امیدوار است افغانستان در ۴۰۰ سال آینده از معادن خود بهره ببرد.

او گفت که باید در این زمینه پالیسی قاطع، ساخت زیربناها، سرمایه گذاری و منابع کافی بشری در اولویت قرار داده شود.

بازار آزاد

او گفت که بازار آزاد یک بازار قانونی و اصولی است و لجام گسیختگی نیست. او گفت که به کمک مجلس بازار را تحت نظارت دولت خواهد آورد و چارچوب قانونی لازم را برای کنترل بازار به وجود خواهد آورد.

سرمایه انسانی

کادرهای ما باید تغییر اساسی کند. تمام وزراتخانه های آموزشی و فرهنگی روی تدوین یک سیاست فرهنگی و اسلامی کار خواهند کرد.

تلویزیون ملی باید کانال های مختلف داشته باشد تا بتواند مردم افغانستان را با فرهنگ بومی و غنی خود شان آشنا کند و نیازمند های مردم را در زمینه های فرهنگی پاسخگو باشد.

بازنشستگی پس از این به ویژه در نیروهای امنیتی اجرا خواهد شد چون نبود بازنشستگی سبب عدم انگیزه افسران ارتش و پلیس شده بود و این موضوع حل خواهد شد.

زیربناها

آقای غنی از مجلس افغانستان وقت خواست تا برنامه ملی زیربناهای افغانستان را طرح کند و به مجلس ارائه کند. او گفت که می خواهد بودجه توسعه ای از بودجه سالانه به سه سال تبدیل شود.

جنگ

جنگ برما تحمیل شده است. از نظر شرعی هرکسی که جنگ بر او تحمیل شود حق دفاع مشروع دارد. اما با همه اینها می دانیم هیچ مشکل این ملت با زور حل نمی شود. هدف اصلی من تامین صلح است. می خواهم رئیس جمهور صلح باشم.

بارها از مردم افغانستان شنیده ام که در بدترین روزهایی که اعضای خانواده خود را از دست داده اند، به صلح و ثبات تاکید کرده اند، نه به انتقام و ادامه جنگ.

حکومتداری

رئیس جمهوری افغانستان گفت همه از حکومتداری بد شکایت دارند. تداخل کاری افغانستان چرخه اداری این کشور را فلج کرده است. به من شش ماه وقت دهید که راهکار اساسی برای حل این معضل پیشنهاد کنیم.

"قانون اساسی افغانستان ۲۰ اختیار به رئیس جمهوری داده است. می خواهم رئیس جمهوری را از یک فرد به یک نهاد تبدیل کنم. ریاست اجرایی مصوبات کابینه را در عمل اجرایی نظارت و تطبیق خواهد کرد."

مبارزه با فساد

مبارزه با فساد از اولویت های جدی ما است. در بدنه دولت کار به اهل کار سپرده خواهد شد، نظارت جدی شما برای اجرائات تمامی وزرا را می خواهم و اگر وزیری خدای نا خواسته ناکارمد یا فاسد باشد، مجبور به استعفا خواهد شد و تحت پیگرد قانون قرار خواهد گرفت.

صلاحیت‌های والیان

امور محلی را باید منسجم کنیم. در شرایط کنونی مشخص نیست که والی‌ها چه صلاحیت هایی دارند و چه مسئولیت هایی دارند. ما از این نظر در ابهام مطلق قرار داریم. اول می خواهیم از نظر قانونی این ابهام روشن شود و والی ها و مسولان محلی دارای صلاحیت ها و اختیارات روشن و مشخصی باشند. و مسئولیت های مشخصی هم داشته باشند.
تلاش کردم بهترین ها را بعنوان وزرای دولتم به شما پیشنهاد کنم. اما تصمیم را شما می گیرید و تصمیم شما قانونی و قابل قبول خواهد بود.

منبع :bbc

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۳۰
mohammadaziz sarvari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی