سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

ما دراین وبلاک سعی میکنیم با مطالب قابل استفاده وبکردرخدمت شماباشیم

سخنرانی دکتور نصیر احمد نور سفیر کبیر افغانستان درهمایش بررسی میائل جتماعی فرهنگی مهاجرین درشهرقم . وی با بیان اینکه مهاجرت افغانها هزینه ایستادگی آنان در خط مقدم جبهه مبارزه با سلطه طلبی شوروی است بیان کرد: امروز درمحافل گوناگون در کشورهای مختلف بخصوص در ایران و پاکستان که بزرگترین جمعیت مهاجر و پناهنده افغان را در خود جای دادند همه می دانند که مهاجرت از آنجا آغاز شد که مردم ما قیام کردند و جهاد کردند و جهاد بخاطر اینکه کشورشان مورد اشغال قرار گرفته بود. گویا تقدیر این کشور و این ملت آن است که در هر چند برهه زمانی تجاوزگری، اشغالگری و استعمارگری را به زانو در آورد تا شمال و جنوب افغانستان امن شود و کشورهای نوظهور وارد صحنه شوند و به آزادی و استقلال برسند.

دکتور نور گفت: ملت ما با قربانیهای بی دریغ خود انگلیس را به زانو درآورد و در نتیجه شبه قاره هند آزادی و استقلال یافت و کشورهای مختلفی عرض اندام کردند و همچنان در دهه هشتاد میلادی، تجاوز شوروی را به زانو درآورد در نتیجه کشورهای متعددی نیز در شمال افغانستان عرض اندام کردند.

وی افزود: افغانستان نه تنها جدیدا اشغال شوروی را به زانو درآورد که به دنبال آن درگیر مقابله با فتنه ی افراطیها و تکفیریها شد و در نیمه دهه هفتاد خورشیدی به تنهایی در برابر جبهه بسیار وسیع و ممتد منطقه ای و فرا منطقه ای افراط و تکفیر مقاومت کرد و در نتیجه یکی از بهترین فرزندان خود را هم در همین راه از دست داد که عبارت باشد از احمد شاه مسعود شهید. احمد شاه مسعود را کی  شهید ساخت؟ همین تکفیری ها همین افراطیها. چرا؟ بخاطر اینکه مسعود مسلمان واقعی بود. پیرو دین وسط بود و در برابر  جریان تکفیری و افراطی یک سد منیع بود. در برابر تلاشهای بسیار بسیار پیگیر و به خصوص تلاشهای فرا منطقه ای که می خواستند در افغانستان جنگهای فرقه ای راه بیاندازند یک سد منیع بود و به این دلیل شهید شد.

در ادامه سفیر افغانستان بیان نمود:کسانیکه در افغانستان جنایات مرتکب شده اند به شمول به شهادت رساندن احمد شاه مسعود و به شمول ویران کردن مجسمه بودا، به شمول قتل عام ها که به راه انداختند و به شمول سیاست سرزمین سوخته که به راه انداختند همه از اینها چه ایده پردازانشان و چه تطبیق کنندگانشان و سربازانشان و چه مغزهای متفکرشان همه اینها از خارج از افغانستان بودند و حتی طالبی که زاده خود افغانستان بوده و نام طالب یاد می شود در این جنایات سهم آنچنانی و تعیین کننده ای نداشته است.

دکتور نصیر احمد نور گفت: بدون شک موضوع برگشت مهاجرین در راس اولویتهای دولت افغانستان قرار دارد و این مهاجرت ها به اراده و خواست مردم ویا دولت افغانستان نبوده که خدمت شما اشاره کردیم
وی افزود: ما بسیار خوشحال می شویم که همین امروز مهاجرین ما قبل از فردا به کشور بازگردند. ما بر این باور هستیم که امنیت ملی ما در ابعاد مختلف وابسته به برگشت مهاجرین ماست. اگر امروز مهاجرت و حاجت ها و نیازمندی های این مهاجرت نبود این فتنه گران به آسانی و سادگی برای انتحار و انفجار و تخریب سربازگیری نمی کردند از اطفال معصوم ده و دوازده ساله، نوجوان و جوان ما.  این از کجا نشات گرفته است؟ بخاطر اینکه  مردم ما بیرون از مرزها بسر می برند بنابراین نه تنها خواست ملت و دولت افغانستان بلکه ایجابات امنیت ملی افغانستان حکم می کند مهاجرین ما همین امروز قبل از فردا به کشور برگردند و تا ان زمان بارها سپاسگزار بوده و هستیم اگر برادران در همسایگی ما و در سایر کشورها تحمل کنند تا زمانیکه مردم ما آبرومندانه و باعزت و رضاکارانه به کشور خود برگردند.
ایشان در پایان گفت: بار دیگر از برگزار کنندگان این همایش اظهار سپاس و تشکر میکنم و همچنان سپاس و قدر دانی دارم از خدمات بزرگ و شایانی که چندین دهه خواهران و برادران ایرانی، در قبال خواهران و برادان افغانی خود روا داشته اند و باز هم تشکر می کنم که شاخص ترین این خدمات بازگذاشتن دروازه های درس وتعلیم بر روی نسل فرزندان مهاجرین هستیم. ما امیدواریم که روزی همه مهاجرین که از سراسر دنیا برمی گردند و جوانانی که از ایران برمی گردند بخصوص آنهایی که در ایران متولد شدند در میان دیگر جوانان که از کشورهای دیگر برگشته اند سر فراز و قد بلند باشند با آموخته ها و اندوخته های علمی و فنی که از ایران با خود می برند..
محققین و مدرسین افغانستانی نقطه نظرات خود را در خصوص موضوع در چهار گروه تخصصی جمعبندی و جهت بررسی و اجراء به دبیرخانه همایش ارائه نمودند.

شایان ذکر است که در این همایش تعدادی از بانوان تحصیل کرده در مدارس دینی نیز شرکت نموده بودند و ایشان در کارگروه نقش زنان در کاهش آسیب های اجتماعی شرکت و نقطعه نظرات خویش را اعلام نمودند.

همایش بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی پناهندگان با حضور سیصد و پنجاه نفر از نویسندگان، اساتید و روحانیون شیعه و سنی افغانستان در قم پس از دو روز بحث و بررسی مسایل مورد علاقه به کار خود پایان داد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۱
mohammadaziz sarvari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی