سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

ما دراین وبلاک سعی میکنیم با مطالب قابل استفاده وبکردرخدمت شماباشیم

دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان افغانستان روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر داخله ایران، سفیر افغانستان و نماینده کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در  قم ایران  برگزار شد.


دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان افغانستان پیش از ظهر پنج شنبه با حضور ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر داخله ایران، سیوانکا داناپالا نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران، نصیر احمد نور سفیر کشورمان در ایران و همچنین حجت الاسلام علی بنایی معاون سیاسی امنیتی والی قم در مجتمع یاروران حضرت مهدی(عج) برگزار شد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار/والی قم در این همایش در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه شهر مقدس قم از منظر روایات اظهار داشت: یکی از شهرهایی که در روایات از آن به عنوان حرم یاد شده؛ شهر مقدس قم است که به حرم اهل بیت(ع) مشهور است.
حجت الاسلام علی بنایی، ابراز داشت: در روایات دیگر داریم که علم از شهر مقدس قم به عالم منتشر می‌شود و در واقع ذات شهر قم علم پروری و تولید علم است. وی افزود: امروز در این شهر طلاب و دانش پژوهانی از کشورهای مختلف جهان حضور داشته که وظیفه دارند بعد از آموختن علوم اسلامی آن را به کشور خود و سایر نقاط جهان منتشر کنند.
معاون والی قم ماموریت اصلی شهر مقدس قم را تولید علم برشمرد و افزود: همه زیرساخت‌های لازم برای این امر باید فراهم شود تا آنچه که به نام علوم اسلامی در این شهر مقدس تولید می‌شود به دنیا نشر داده شود.
مهاجرین و پناهندگان به شرایط زندگی در قم توجه کنند
حجت الاسلام بنایی، بیان داشت: با توجه به اهمیت و جایگاهی که از شهر قم در روایات و کلام بزرگان دین سراغ داریم لذا زندگی کردن در این شهر نیز شرایط خود را دارد که مهاجرین و پناهندگانی که امروز در این شهر زندگی می‌کنند باید آن را رعایت کنند که در این صورت با کمترین مشکل روبرو خواهیم شد.

جهل مقاله به دبیرخانه رسیده است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی والی قم نیز در این همایش در سخنانی اظهار داشت: شهر مقدس قم، شهر علم و اجتهاد است که مهم‌ترین مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی در این شهر دنبال می‌شود.
عباس شیرمحمدی با بیان اینکه امام خامنه‌ای در سال‌های اخیر بر مسئله فرهنگ تأکید ویژه‌ای داشتند و امسال را نیز به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند، افزود: از آنجا که شهر مقدس قم، شهری فرهنگی و مذهبی و به عنوان‌‌ ام القرای جهان اسلام شناخته شده است، تصمیم گرفته شد این همایش را که رویکردی فرهنگی دارد برگزار کنیم
وی بیان داشت: این همایش را به سمت فراخوان ارائه مقالات سوق دادیم تا مسائل فرهنگی و اجتماعی اتباع افغانستانی به صورت ریشه‌ای، اصولی و علمی از سوی نخبگان حوزوی و دانشگاهی مورد بررسی و ارائه شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی والی قم گفت: تا کنون ۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که به دلیل استقبال و درخواست طلاب افغانستانی جامعه المصطفی العالمیه فراخون مقاله تا روز ۲۰ قوس/آذر ماه تمدید شد که بعد از داوری آثار از مقالات بر‌تر طی مراسمی تجلیل خواهد شد.

قانونمند کردن حضور مهاجران در ایران نیازمند بازنگری در قوانین است/ بازسازی افغانستان راهکاری موثر برای بازگشت پناهندگان افغانستانی
معاون امنیتی انتظامی وزیر داخله ایران گفت: قانونمند کردن حضور مهاجران در ایران، تسهیل در صدور ویزا، تعیین تکلیف افراد غیر مجاز، توجه بیشتر به بخش آموزش و درمان مهاجران و صدور کارت آمایش برای افغانستانی‌های مقیم ایران نیازمند بازنگری قانون و مقررات است.
همچنین حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر داخله ایران گفت: مهمترین وظیفه ما این است که بر اساس آنچه مراجع تقلید و اسلام‌شناسان واقعی گفته اندعمل کنیم و نباید از خودمان تولید دین و مذهب ساختگی داشته باشیم و یا جریان ساختگی به راه اندازیم.
معاون امنیتی انتظامی وزیر داخله ایران گفت: بازسازی و توسعه افغانستان مهمترین نیاز امروز این کشور محسوب می‌شود تا بتواند ظرفیت پذیرش پناهندگان خود در دیگر کشورها را به وجود بیاورد.
ذوالفقاری با تاکید بر اینکه عدم مداخله در امور داخلی افغانستان نخستین کمک کشورهای دیگر به آن می باشد اذعان داشت: باید سرنوشت کشور افغانستان را به خود مردم سپرد و اگر کمکی نیز صورت می گیرد باید بدون در نظر گرفتن منافع شخصی باشد.
معاون وزیر داخله ایران عنوان کرد: امروزه اگر کشوری در منطقه دارای ثبات باشد و یا اگر مشکلی پیدا کرد، همسایه او هم دچار مشکلاتی می‌شود به همین دلیل امنیت افغانستان برای ما هم مهم است.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب دارای مشکلاتی همچون جنگ، تحریم و توطئه و کودتا بوده است خاطر نشان کرد: در کنار همه این مسائل، در حد توان و بضاعت در خدمت برادران و خواهران افغانستانی بوده‌ایم.
ذوالفقاری افزود: نگاه و احساس ما به مهاجران افغانستانی احساس پناهنده بودن نیست بلکه نگاهی برادرانه و خواهرانه است در همین راستا امروز شاهد حضور ۱۵ هزار فارغ التحصیل از دانشگاههای سراسر کشور ، ۱۱ هزار دانشجو در حال تحصیل و ۱۲ هزار طلبه علوم دینی و ۳۵۰ هزار دانش اموز هستیم.
معاون امنیتی انتظامی وزیر داخله ایران خاطرنشان کرد: اگر ما سخنی از برخی آسیبها و مشکلات می زنیم نباید به همه نسبت دهیم چرا که در همه جوامع ممکن است حدی از مشکلات وجود داشته باشد.
وی عنوان داشت: به جهتی حساسیت‌ها در مورد مهاجران وجود دارد ولی بر اساس آماری که داریم، اینگونه نیست که همه جرایم توسط مهاجران صورت گرفته باشد چرا که بر اساس آمار درصد جرم نسبت به جمعیت اینچنین نمی باشد اما حساسیت ها همچنان ادامه دارد و باید توجه داشته باشیم و نباید اجازه دهیم برخی مسائل رسانه ای شود.
وی عدم تمایل بازگشت داوطلبانه مهاجران به افغانستان و همچنین کاهش علاقه ملی نسل دوم و سوم مهاجران به کشور خودشان را از دیگر معضلات کنونی بر شمرد و گفت: پیشرفت افغانستان مسئله‌ای است که باید با حضور فارغ‌التحصیلان و متخصصان و همه ملت افغانستان در ایران مورد حمایت و بررسی قرار گیرد.
معاون امنیتی انتظامی وزیر داخله ایران خاطر نشان ساخت: حل مشکل پناهندگان و مهاجرین در ایران نیازمند همکاری بین مردم و دولت افغانستان، دولتهای منطقه، سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان می باشد تا بتوان با مشارکت و همکاری مشکلات افغانستان را مرتفع ساخت.
ذوالفقاری با بیان اینکه در صدد هستیم با بازنگری در قوانین و مقررات حضور افراد در ایران را قانونمند سازیم گفت: به دنبال قانونمند کردن حضور مهاجران در ایران، تسهیل در صدور ویزا، تعیین تکلیف افراد غیر مجاز، توجه بیشتر به بخش آموزش و درمان مهاجران و صدور کارت آمایش برای افغانستانی‌های مقیم ایران از جمله برنامه های در دست اقدام می باشد.
وی در پایان گفت: امیدواریم با بازنگری در دستورالعمل ساماندهی شاهد تصویب این طرح در کمیساریای عالی و حل مشکلات پناهندگان باشیم.

پناهندگان افغانستانی در ایران بیمه عمر و حوادث می شوند
معاون اجرایی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفت: در نظر داریم بیمه عمر و حوادث اتباع خارجی را در ولایت قم و سراسر ایران ایجاد کنیم.
عباس نصرالهی روز پنج شنبه (۶ قوس) در دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی ـ اجتماعی پناهندگان افغانستانی که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، گفت: یکی از مسائل مهمی که در کمیسیون‌های تخصصی مختلف مطرح شده و توانسته است مشکلات زیادی را مطرح سازد اعزام مهاجرین افغانستانی به عتبات عالیات بود که به خوبی محقق شده است.
وی افزود: از دیگر مسائل مهم در بحث اتباع خارجی وضعیت تحصیل فرزندان آنها بود که در این راستا مشکلات مختلفی وجود داشت که این امر نیز به همت و کمک وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و مشکل تحصیلی دانش آموزان نیز رفع شده است.
معاون اجرایی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران ادامه داد: توسعه کمی و کیفی فعالیتهای فرهنگی و آموزشی یکی از دستاوردهای همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی می باشد که در همین راستا، مسابقه افغانستان‌شناسی به‌ جهت آشنایی بیشتر نسل دوم و سوم مهاجران افغانستان با کشورشان برگزار خواهد شد.
نصر الهی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز برنامه های خاصی پیش بینی شده است که امیدواریم توسعه پیدا کند.
وی تصریح کرد: به منظور افزایش خدمات درمانی و بیمه ای در نظر داریم با کمک کمیساریای عالی امور پناهندگان و موسسات خیریه، با توجه به اینکه در گذشته تنها در مورد بیماری‌های خاص خدمات درمانی ارائه می شد در این دوره با مرتفع کردن محدودیتهای مالی و کمک سازمان‌های خیریه تمام مهاجران را زیر پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دهیم.
معاون اجرایی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفت: در همین راستا بیماران خاص به صورت کامل، خانواده‌های آسیب‌پذیر تا ۶۰ درصد و دیگر خانواده‌ها تا ۲۰ درصد زیر پوشش پرداخت بیمه‌ای قرار می گیرند.
نصر الهی خاطر نشان ساخت: امیدورایم بتوانیم با همکاری شما طلاب و خود اتباع، معضل و مشکلات درمانی و بهداشتی را حل نموده و زمینه ی ارتقاء خدمات را ایجاد کنیم.
وی از بیمه عمر و حوادث پناهندگان خارجی در ایران خبر داد و گفت: در نظر داریم بیمه عمر و حوادث اتباع خارجی به جهت بروز برخی مشکلات که برای سرپرست و یا اعضای بالای ۱۸ سال خانواده ها بوجود می آید در استان قم و سراسر ایران ایجاد کنیم.
آقای عبداللهی با اشاره به تصمیم دولت ایران مبنی بر توسعه خوشه‌های درمانی، آموزشی و بهداشتی ابراز داشت: در مراحل گذشته همواره در اجرای آمایش‌های ۹ گانه، بخشی از اتباع به دلیل محدودیت‌ها و گرفتاری‌ها و عدم اطلاعات کافی در این طرح شرکت نمی کردند که به عنوان اتباع غیرمجاز شناخته می‌شدند که درصدد هستیم با ایجاد تغییر و تحولی عظیم در این زمینه امکانات لازم را فراهم سازیم.
نصراللهی اذعان کرد: هدایت و اداره ۳۵۰ هزار دانش‌آموز مهاجر و اداره ۱۵۰۰ کلاس درس ویژه این افراد لوح زرینی بر افتخارات جمهوری اسلامی در ارائه خدمات به پناهندگان محسوب می‌شود.
وی در پایان گفت: در صدد هستیم یک تغییر و تحول در دستو العمل طرح آمایش ۱۰ با رویکرد و نگاهی مستمر در آینده نزدیک ایجا کنیم تا در اجرای این طرح مشکلات گذشته را نداشته باشیم.
امروز نیازمند استفاده از ظرفیت نخبگان افغانستانی برای جهاد سازندگی هستیم
نصیر احمد نور، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران پیش از ظهر امروز در دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان افغانستانی با بیان این‌که موضوع بازگشت مهاجرین در رأس اولویت‌های دولت افغانستان است، اظهار داشت: ما بسیار خوشحال می‌شویم که حتی امروز مهاجران ما به کشور خود بازگردند؛ به عقیده ما امنیت ملی ما به بازگشت مهاجران مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مهاجران بازگردند فتنه گران داخلی افغانستان از کودکان برای کارهای انتحاری سوء استفاده نمی‌کنند؛ افغانستان همانگونه که در جهادهای مختلف موفق بود، در جهاد سازندگی نیز پیروز خواهد شد، البته جهاد علیه افراط و جهاد سازندگی وظیفه نخبگان و تحصیل کنندگان است.
داکتر نور با اشاره با این‌که افغانستان از منابع غنی زیادی برخودار است، بیان داشت: امیدواریم نخبگان افغانستان در بازگشت پیش قدم شده و لشکر جهل را درهم بکوبند تا مشکلات انتحاری نداشته باشیم.
وی یادآور شد: کارهای افغانستان باید به دست خود مردم سپرده شود، نمونه موفق آن را می‌توان انتخابات دانست؛ اگر اشرار بگذارند می‌توان با مردمان خود سر و سامان یابد.
وی تصریح کرد: دولت افغانستان از بازگشت کنونی مهاجران استقبال می کند و امروز نیازمند استفاده از ظرفیت نخبگان افغانستانی برای جهاد سازندگی هستیم.

رفتار قانون شکنانه تعداد اندکی از اتباع را نمی‌توان به حساب همه اتباع خارجی گذاشت
سیوانکا دانا پالا، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. وی گفت: امروز مهم‌ترین مسئله‌ای که دولت افغانستان باید بدان توجه کند اولیت امر بازسازی این کشور به منظور جذب پناهندگانش در سایر کشور‌ها است.
وی عنوان کرد: کمک‌هایی که از سوی مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در طی این سال‌ها به اتباع افغانستانی صورت گرفته است به گونه‌ای بوده که می‌توان از آن به عنوان الگویی برای سایرین معرفی کرد.
وی همچنین از اتباع خارجی خواست که با رعایت مسائل قانونی کشور‌ها مانع از بروز برخی از مشکلات شوند و همچنین تاکید کرد که رفتار قانون شکنانه تعداد اندکی از اتباع را نمی‌توان به حساب همه اتباع خارجی گذاشت.
دانا پالا، ادامه داد: روحانیون مذهبی به عنوان نخبگان جامعه افغانستان می‌توانند به خاطر نفوذی که در بین مردم دارند در این زمینه هشدار‌ها و توصیه‌هایی داشته باشند که می‌توان بسیار تاثیرگذار باشد.
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران، با بیان اینکه فرهنگ ارتباط مستقیمی با امر آموزش دارد افزود: اولویت اول کمیساریای پناهندگان سازمان ملل توجه به مسائل آموزشی است که در این راستا برای اتباع تعدادی مدارس، کتابخانه و مراکز آموزشی در ایران ساخته شده است.
وی با بیان اینکه شعار ما این است که حضور یک پناهنده نیز زیاد است افزود: امیدواریم مذاکراتی که در کارگروه‌های این همایش صورت می‌گیرد برای بهره برداری کمیساریای پناهندگان در اختیاز ما قرار گیرد تا بتوان از این ایده‌ها و پیشنهاد‌ها استفاده کرد.
دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان افغانستانی با حضور جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشورمان امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد و شرکت کنندگان مسائل پیش رو را در کمیسیون های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند .

ضرورت نگاه فرهنگی به مساله مهاجرت و مهاجران و تلاش برای رفع محدودیتها

سیدآقا حسن حسینی به عنوان آخرین سخنران صبح همایش، به بیان روایتی از امام حسین (ع) اشاره کرد که حوایج مردم نعمت الهی است و انسان با دریافت نعمت، ملول نمی شود.

حسینی بلخابی که به نمایندگی از مهاجرین صحبت می کرد با اشاره به روج و فرود نگاه فرهنگی و ارزشی به مهاجرت ومهاجران در دولت های گوناگون جمهوی اسلامی طی سالیان گذشته، گفت: این نگاه در این دولت پر رنگتر است لذا بخشی از مهاجرین غیر قانونی پاسپورت اقامت دار گرفتند و قانونی، تعدادی زیادی از دانش آموزان مهاجر در مدارس دولتی شامل شدند و در سال روان از پرداخت هزینه تحصیل معاف گشتند در حالیکه در سالهای قبل این دانش آموزان در مدارس خود گردان و گاه در زیر زمین ها با سختی درس می خواندند.

دانشپژوه دکترای فقه تربیتی در ادامه مقاله خود به برخی از مشکلات مهاجرین اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین معضلات نبود متصدی مشخص برای مدیریت امور فرهنگی مهاجرین است، ضروری است ادارات مرتبط با مهاجرین به خصوص اداره اتباع و مهاجرین با تشکیل کمیته یا شورایی با مشورت نخبگان مهاجرین، مجوز کانون های فرهنگی، مؤسسات علمی و آموزشی و مراکز مشاوره خانواده و اجتماعی برای افراد توانا و متخصص از بین مهاجرین بدهد و در عین حال نظارت و کنترل نیز داشته باشد و گزارش بخواهد.

حجت الاسلام حسینی بلخابی به مقررات و قوانینی اشاره کرد که مهاجرین را تبدیل به مجرم می سازد، ممنوعیت گواهینامه رانندگی یکی از همین مقررات است، که حدود چند هزار مهاجر دارای وسیله نقلیه را بدل به مجرمان بالفعل و قانون شکن نموده است؛ برخورد با این افراد تبعات منفی روانی، خانوادگی و اجتماعی دارد لذا راه حل این مشکل آن است که این افراد آموزش داده شود و رسما گواهینامه بگیرند.

وی با اشاره به گزارش نماینده کمیساریا در ایران در مورد برگزاری کلاسهای سواد آموزی برای مهاجرین گفت: برگزاری محدود و گزینشی جنین کلاسهایی مشکل سواد و سطح علمی و فرهنگی مهاجرین را حل نمی کند، این آموزش ها باید دائمی، مستمر و فراگیر باشد.

نبود بیمه و ممنوعیت پیوند اعضاء و عدم حمایت از خانواده های بی سرپرست

در ادامه همایش خانم فریده اخلاقی به نمایندگی از بانوان مهاجر به مشکلات و آسیب های بهداشت و درمان و امور صحی مهاجرین پرداخت و نداشتن بیمه درمانی، بیمه سلامت، ممنوعیت پیوند اعضاء از اتباع برای اتباع و حمایت نشدن خانواده های معلولین و آسیب دیدگان اجتماعی و زنان سرپرست خانوار را مهمترین مشکلات این بخش عنوان کرد.

در ادارمه این همایش کار گروهای چهارگانه با عناوین: ۱) فرهنگی اجتماعی ۲) ساماندهی ۳) اجرایی ۴) زنان و کاهش آسیب های اجتماعی؛ تشکیل شد و قریب دو ساعت علماء و دانشجویان و مهاجرین افغانستانی به بیان دیدگا ها و مشکلات مهاجرین وراهکارهای عملی برون رفت از مشکلات پرداختند.

در پایان روز گزارش کارگروه های توسط سخنگویان هر کدام که توسط خود مهاجرین انتخاب شده بودند، در جلسه اختتامیه قرائت شد. و گزارش مکتوب کارگروه ها به مسولان برگزرای همایش جهت پیگیری های لازم تحویل داده شد.

lمنبع : بلخاب نت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۰
mohammadaziz sarvari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی