سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

این وبلاک سعی میکند باموضوعات ، خبری ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، حوادث درخدمت خوانندگان عزیز باشد

سروری بلخابی

ما دراین وبلاک سعی میکنیم با مطالب قابل استفاده وبکردرخدمت شماباشیم

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۱ ب.ظ

آیات براثبات ولایت وخلافت حضرت علی (ع )

آیه ولایت دلیل برخلافت امیرالمومنین(ع)

آیه شریفه 55 سوره مائده:

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ.

این آیه، قویترین و محکم ترین دلیل شیعه بر ولایت آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) است، در تمام تفاسیر آمده که این آیه در حق امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل شده است.

درالمنثور، ج2، ص293 - تفسیر ابن کثیر سلفی، ج2، ص73 - تفسیرقرطبی، ج6، ص221

قاضی عضد الدین ایجی که از بنیانگزاران کلام أهل سنت است، و متوفای 756، می گوید:

و أجمع ائمة التفسیر أن المراد علی (علیه السلام).

اجماع دارند پیشوایان علم تفسیر که مراد از این آیه علی (علیه السلام) است.

شرح مقاصد تفتازانی، ج5، ص170 - شرح تجرید قوشجی،

368

جناب آلوسی در تفسیرش می گوید:

غالب الأخباریین علی أن هذه الآیة نزلت فی علی کرم الله وجهه.

غالب محدثین و اخباریین بر این هستند که این آیه در حق علی (علیه السلام) نازل شده است.

روح المعانی آلوسی، ج6، ص168

ابن مردویه که از بزرگان أهل سنت و متوفای 410هجری است، کتابی دارد به عنوان مناقب علی بن إبیطالب، ص293، ح460، در آنجا می گوید:

فلما فرغ النبی من صلاته رفع رإسه إلی السماء و قال: أللهم أن أخی موسی سألک فقال: «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی * وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی * یَفْقَهُوا قَوْلِی * وَ اجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی * هَارُونَ أَخِی * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی * وَ أَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی» (طه/ 32 - 25) فأنزلت علیه قرآنا ناطقا: «قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَنَجْعَلُ لَکُمَا سُلْطَانًا فَلَا یَصِلُونَ إِلَیْکُمَا بِآَیَاتِنَا أَنْتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغَالِبُونَ» (قصص/35) أللهم و أنا نبیک و صفیک، أللهم فاشرح لی صدری، و یسر لی أمری، و اجعل لی وزیرا من أْهلی علیا، اشدد به أَزری. قال ابوذر: فما استتم رسول الله کلامه حتی نزل جبرئیل (علیه السلام) من عندالله عزوجل فقال: یا محمد! إقرأ، فأنزل الله علی: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ» (مائده/55)

وقتی که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از نماز فارغ شد، سر مبارک را به سوی آسمان کرد و گفت: خدایا برادرم موسی (علیه السلام) از تو درخواست کرد که: «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی * وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی * یَفْقَهُوا قَوْلِی * وَ اجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی * هَارُونَ أَخِی * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی * وَ أَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی» خدایا ... و هارون (علیه السلام) برادرم را وزیر من قرار بده و با او مشکلاتم را برطرف کن و ... ، و به او قرآن ناطق فرستادی و گفتی: «قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُمَا سُلْطَانًا فَلَا یَصِلُونَ إِلَیْکُمَا بِآَیَاتِنَا أَنْتُمَا وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغَالِبُونَ» که ای موسی ما به تو کمک می‌کنیم و برادرت را وزیرت قرار می‌دهیم و ... ، خدایا من هم محمد، نبی و صفی تو هستم، پس به من هم سعه صدر عطا کن و امر ... و علی را از اهل من، وزیر من قرار بده و او را  کمکی برای من قرار بده. ابوذر گفت: سخن رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هنوز تمام نشده بود که جبرئیل (علیه السلام) از طرف خداوند نازل شد و گفت: ای محمد! بخوان: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ».

مناقب ابن مردویه، ص293، ح460 - تفسیر ثعلبی، ج4، ص870 - تفسیر کبیر رازی، ج12، ص26 - شواهد التنزیل حسکانی، ج1، ص229 - مطالب السؤول ابن طلحه شافعی، ص170 - فصول المهمة ابن صباغ مالکی، ج1، ص579

مرحوم شیخ طوسی می گوید:

بهترین و قویترین دلیل ما برای ولایت آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام)، همین آیه ولایت است که در سوره مائده، آیه 55 آمده است.

این خیلی واضح و روشن است و شک و شبهه ای ندارد و می گوید:

آن آقائی که نماز می خواند و در رکوعش به سائل صدقه می دهد، او ولی شماست.

و در تاریخ سراغ نداریم که کسی غیر از امیرالمؤمنین (علیه السلام) برایش این اتفاق افتاده باشد.

همچنین در شب لیلة المبیت که امیرالمؤمنین (علیه السلام) بجای رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در جای او خوابید، آیه ای در همان شب در حق علی (علیه السلام) نازل شد:

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ. (بقره/207)

تمام مفسرین هم اتفاق نظر دارند بر اینکه مراد از این آیه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. اگر دو آیه (آیه لیلة المبیت و آیه غار) را با هم مقایسه کنیم، این آیه به مراتب از آیه غار، فضیلت را بیشتر می رساند.

در مورد «ولی» بودن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در قرآن.

در این آیه:

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ. (مائده/55)

کلمه ولی در مورد خداوند و رسولش و امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمده است. اگر ولی را به معنای دوست بگیریم، آیا این معنی دارد که بگوئیم:

خداوند و رسولش و امیرالمؤمنین (علیه السلام) دوست شماست. مضافا که اگر در:

الَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ ...

مراد را غیر از امیرالمؤمنین (علیه السلام) بگیریم و بگوییم مراد همه مؤمنین هستند، وحدت ولی و مولی علیه لازم می آید؛ یعنی مؤمنین دوست مؤمنین هستند. اینگونه سخن گفتن برای یک فرد عاقل نمی سازد. سیاق آیه هم دلالت می کند و خصوصا کلمه «إنما» که در اول آیه آمده، دلیل بر حصر دارد؛ پس مراد از «ولی»، غیر از سرپرستی، چیز دیگری نیست.

منبع :شمیم شیعه

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۹
mohammadaziz sarvari

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی